Svar på oppgaven

Når du får tekstheftet én dag før eksamen, forsøker du antakelig å gjette hvordan oppgavene kan komme til å se ut. Noen skriver gjerne også en oppgave, kanskje ved hjelp av oversettelsesprogram, et utkast på svar på en eller flere av oppgavene. Men du kan jo ikke vite helt sikkert hva oppgaven kommer til å bli.
Jeg skal ta et eksempel fra en kortsvarsoppgave som ble gitt til eksamen nå i mai 2018. Man hadde to kortsvarsoppgaver og skulle skrive én av dem.

Svaret bør ikke være på mer enn cirka 250 ord. Skriv svaret ditt som en sammenhengende tekst. Bruk nummeret på den oppgaven du har valgt, som overskrift.

Oppgave B2 Tekst: − Reklamen «Naturen er fantastisk. Smak på den», side 8 i forberedelsesdelen 

Gjør rede for hvordan naturen brukes som virkemiddel i reklamen, og vurder kort om reklamen er vellykket.

Kommentar: I svaret ditt skal du skrive om hvordan naturen er brukt både i tekst og i bilde. Når du vurderer, skal du begrunne synspunktet ditt.

Du har antakelig øvd deg på reklameanalyse, og  du har forhåpentligvis også satt deg inn i retorisk analyse. Så kan det være at du da du så reklamen, trodde at det ble en reklameanalyse og der du skulle peke på retoriske virkemidler.  Mangel av besvarelsene jeg leste, svarte ikke på det det var spørsmål om.
1. Oppgaven er todelt. I den første delen skal du skrive om hvordan naturen brukes som virkemiddel. I den andre delen skal du gi en kort vurdering av om hvorvidt reklamen er vellykket.
2. Du har 250 ord å boltre deg på. Likevel skal kortsvaret ha en kort innledning og en kort avslutning. Men du kan ikke gi en fullstendig reklameanalyse. Det har du ikke plass til, og det er heller ikke det du er bedt om.
2. Når det gjelder "natur som virkemiddel" i tekst og bilde, bør du plukke ut 3-4 måter de som har laget reklamen bruker naturen for å overbevise de som ser reklamen at man bør kjøpe deres eplejuice.
3. I del to skal du kort si om hvorvidt du tenker at dette er en reklame som er vellykket. Hvem er målgruppen, fungerer virkemidlene? Appeller det til følelser og/eller fornuft? Er det noe ved illustrasjonen, fargene eller teksten som er spesielt effektfullt? Du skal begrunne, altså si hvorfor du tenker at reklamen (ikke) er vellykket. Kanskje du må si noe om målgruppe her?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Høsteksamen 2018 Norsk for minoritetsspråklige

Eksamensoppgave fra 2012 Ho har reist